Zemřel brazilský závodník Gil de Ferran

V sobotu ráno zemřel na Floridě brazilský závodník Gil de Ferran ve věku 56 let. Byl dvojnásobným šampionem CART, vítězem Indy500 z roku 2003 a držitelem kvalifikačního rekordu na uzavřené dráze.

Bylo mu pouhých 56 let. Smutná zpráva přišla v sobotu ráno z Ameriky. Ve věku 56 let zemřel na Floridě dvojnásobný šampion CART, vítěz Indy500 z roku 2003 a držitel kvalifikačního rekordu na uzavřené dráze Gil de Ferran. Podle agentury AP podlehl Brazilec infarktu na závodním okruhu, kde byl se svým synem. De Ferran se narodil 11. listopadu 1967 v Paříži. Jeho vzorem byl Emerson Fittipaldi a tak v 80. letech začal závodit na motokárách. Jeho závodnické kroky pak vedly do britské Formule 3, kde v první sezoně v roce 1991 skončil třetí, v nadcházejícím ročníku šampionát vyhrál. Pak se přesunul do Formule 3000 a ve dvou ročnících obsadil 4. a 3. místo. Na konci roku 1994 jej Jim Hall pozval do Ameriky na testy monopostu stáje Hall/VDS Racing. De Ferrana si musel prosadit i přes výhrady sponzora, společnosti Pennzoil, který mladý brazilský závodník nepřišel jako dostatečně atraktivní jméno. De Ferran ale v testech zaujal, a protože se mu neotvírala žádná cesta do Formule 1, přijal nabídku závodit v šampionátu PPG IndyCar World Series. Právě v Clevelandu přivezl Jimu Hallovi v další sezoně jeho poslední triumf v IndyCar. Hall pak tým zrušil, ale De Ferran si našel jiné místo, u stáje Walker Racing. Pro Derricka Walkera závodil tři sezony a hned ta premiérová byla mimořádně úspěšná. Nevyhrál sice ani jeden závod, sedmkrát ale skončil na stupních vítězů a stal se vicemistrem série. To byla doba, kdy série CART (jméno IndyCar přestala používat po vzniku Indy Racing League) nabízela nejen zápolení výrobců šasi a motorů, ale i dvou dodavatelů pneumatik – Firestonu a Goodyearu, a právě druhou jmenovanou značku používal Walkerův tým. Firestone měl ale výrazně navrch a De Ferran už s týmem takové výsledky jako v první společné sezoně nezopakoval. V Portlandu v roce 1999 se mu ale podařilo dosáhnout na jediné vítězství, které za společné roky s týmem získal. Po konci v IndyCar si dal De Ferran rok volna, ale v roce 2005 se konečně svým způsobem dostal do Formule 1 a to coby sportovní ředitel týmu BAR-Honda. Vydržel v této pozici dva roky. Podobnou roli si pak zopakoval ještě poměrně nedávno, v roce 2018 se stal sportovním ředitelem McLarenu. Skončil v roce 2021. Letos v květnu jej tým, pro který jsou zámořské aktivity stále klíčovější, jmenoval poradcem. Kromě role sportovního ředitele a poradce v McLarenu psal De Ferran také články pro motoristické magazíny. Věnoval se ale hlavně rodině, manželce Angele, dceři Anně a synovi Lukeovi.
Sdílet:
Zpět na blog