Seat Ibiza oslavuje 40 let s limitovanou edicí

Seat Ibiza, pojmenovaný po ostrově v Baleárském moři, stále drží krok s dnešním světem a oslavuje 40 let existence. Limitovaná edice Anniversary Limited Edition přináší speciální šedý lak Graphene, 18palcová kola a anatomicky tvarovaná sedadla.

Seat Ibiza má možná své největší roky slávy za sebou, ale zájem o něj neutichá. Nyní limitovanou edicí vzpomíná na svou bohatou historii. V dnešním turbulentním světě, kdy končí jedna ikona za druhou, je zázrak, že se Seat pojmenovaný po ostrově v Baleárském moři stále drží. Spojení automobilového průmyslu s geografií Španělska nebylo novinkou, Seat tuto ideu použil už v roce 1980 u sedanu Malaga. Globálně se Ibiza stále řadí k tahounům značky. Letos slaví 40 let, během kterých se jí prodalo na šest milionů kusů napříč pěti generacemi. První měla velkolepou premiéru na pařížském autosalonu v roce 1984. Výroba naběhla 27. dubna téhož roku. Ačkoliv šlo o první model vyvinutý pod taktovkou Seatu, zapojení externích partnerů bylo značné. Design karoserie navrhl Giorgetto Giugiaro, interiér narýsoval Karmann a pohonnou soustavu vyvinulo Porsche. To vše na základu Seatu Ronda, sourozence Fiata Ritmo. Zajímavé je, že Ibiza je po designové stránce dvojkový Golf. Volkswagen Giugiarův návrh odmítl, a tak jej použil během zapojení do vývoje Seatu Ibiza. Karmannův interiér byl atypický absencí páčky blinkrů, které nahradil kolébkový spínač a ovládání stěračů mělo posuvný knoflík. V roce 1986 se Seat přesunul pod křídla VW a v roce 1989 Ibiza prošla faceliftem. Přední maska dostala lakovanou podobu, přibyly ozdobné lišty, ale hlavně se výrazně proměnil interiér s pohodlnějšími sedadly a konvenčnější ergonomií ovládacích prvků. O dva roky později přišla další modernizace, která ctila původní tvary, ale celkově působila moderněji díky nové přídi a grafice zadních světel. Ta již vycházela ze základu Volkswagenu Polo, což pro Ibizu znamenalo transformaci po věch stránkách. Zároveň se podívala do mnoha dalších segmentů. Odvozené sedany a kombi dostaly název Cordoba a užitková verze nesla jméno Inca. Zde se naplno projevilo koncernové sdílení komponentů i v rámci VW, a to zejména v interiéru. Druhá generace prošla kosmetickou modernizací v roce 1996, a následně důkladným restylingem v roce 1999. Ten přinesl i první sportovní model s přívlastkem Cupra. I třetí generace zrozená v roce 2002 stavěla na koncernovém základu z Pola. Seat Ibiza s moderním vzhledem pokračoval v rozvoji sportovní image modely FR a Cupra. Pokrok v automobilovém průmyslu přinesl mezigeneračně prostornější interiér a výrazně lepší výbavu. Tu doplňoval tradičně široký výběr zážehových i vznětových motorizací. V roce 2006 přišla velice střídmá modernizace, která připravila půdu pro čtvrtou generaci. Ta oslavila premiéru na ženevském autosalonu roku 2008, kdy Ibiza opět zažila radikální proměnu. Karoserii definovaly hrany, které se podařilo přenést ze tří- a pětidveřového hatchbacku i na kombi. Postupně se rozšiřovala nabídka motorů, která pestrostí ve své době neměla obdoby. Se dvěma kondičními facelifty v letech 2012 a 2015 vydržela na trhu až do roku 2017. Dá se říci, že v tomto bodě byla Ibiza na vrcholu, protože nástupce už nenabízel tak široké možnosti. Současná pátá generace založená na platformě MQB A0 je tu od roku 2017. Nabídka motorů výrazně zeštíhlela, karoserie se nepatrně zmenšila a zůstala pouze varianta pětidveřového hatchbacku. Jeho obliba tkví zejména v dostupnosti a solidní výbavě. A právě tento model slaví 40 let existence Ibizy limitovanou řadou Anniversary Limited Edition. Zvenčí zaujme speciálním šedým lakem Graphene, který doplňují laserem gravírovaná loga „Anniversary Limited Edition“. Přehlédnout nelze 18palcová kola v šedé barvě Cosmo. Uvnitř jsou anatomicky tvarovaná sedadla čalouněná látkou a hliníkové dekory s matným povrchem na dveřích a středovém tunelu. Ani zde nechybí loga edice. Novinka na trh vstoupí v prvním čtvrtletí tohoto roku.
Sdílet: