Pýcha a předsudek: Filmová recenze

Recenze filmu Pýcha a předsudek, který se drží tradičního námětu romantických filmů a má několik nedostatků, včetně necharismatické ústřední dvojice a neložických postav.

Všichni známe tradiční námět romantických filmů. ONA se zamiluje, ON ji ignoruje, vše vypadá beznadějně. Najednou dojde ke zvratu kdy zjistíme, že jeho ignorace je pouze zdánlivá, ovšem je tu problém, přes který se nedá dostat. Vše vypadá mnohem ztraceněji než původně. ONA jej zavrhne. Nakonec přijde totální otočení a máme tu happy end. Ano, tak této dějové linie se film Pýcha a předsudek drží zuby nehty od začátku až do konce. Bez nápadu nebo humoru. Utrpení mladé dívky. I takovým podtitulem by se dal snímek okrášlit. O nic jiného totiž ani v podstatě nejde. Onou trpící dívkou je slečna Elizabeth, které se zalíbí přítel nápadníka její sestry (jak nápadité!). Pan Darcy (mimochodem není vůbec tak okouzlující jako jeho jmenovec z Deníku Bridget Johnsové) je ovšem poněkud netečný, nutno podotknout, že nejen k Elizabeth, nýbrž k celému ansámblu. Pokud máte rádi filmy ve stylu Rozum a cit, Malé ženy apod., budete zklamáni dvojnásob. Pýcha a předsudek postrádá lehkost těchto filmů, stejně tak jako charisma postav, které by vás měli oslovit. Nic takového se však nestane. Možná je to tím, že Keira Knightly (Elizabeth) není Winona Ryder nebo Kate Winslet. Odehrát film se dvěma výrazy je šílenost. Ovšem i tuto šílenou akci přehluší výkon Matthewa McFaydena (pan Darcy), který má po celou dobu na tváří JEDEN výraz!! Pouze v rádobý vypjaté srdečné scéně vyloudí něco, co by asi mělo vypadat bláznivě zamilovaně. Ovšem pozor - interpretace může být různá. Podtrženo sečteno, hlavní problém filmu je prostě v tom, že ústřední dvojici filmu nefandíte. A taky proč byste měli? Křečovitá scéna s tancem, přetažený rozhovor, její nic-neříkající-pohledy, to je tragédie! Autorům navíc chybí jakýkoliv nadhled. Berou celý snímek (s výjimkou jedné scény) tak nechutně vážně, že ho tím de facto celý shodí. A vám jej znechutí. Občas dokonce může dojít k tomu, že se dostaví nutkavý pocit, že někoho musíte praštit, aby jste se z té hrůzy probudili. (Před tím ovšem varuji, protože přece je to jenom takový typický film na rande a následek by nemusel být příliš příznivý pro vývoj situace:) Tím se pomalu dostáváme ke podstatě věci. Ač je Pýcha a předsudek film s mnoha (a ještě více chybami), umím si představit, že si i přesto najde SVÉ publikum, které u něj bude dojetím plakat a držet palce SVÝM hrdinům. Ostatně stát se může kde co. Ne všem vadí plytké rádobí učené rozhovory, nudnost zpracování, přesně nalinkované postavy - bezbarví hlavní „hrdinové“ a otravné vedlejší postavy apod. Možná by ještě stálo za to, varovat pány tvořící doprovod, ale snad je tato recenze varovala dostatečně. PS: Jedno velké plus film má: pár nepatrných scén s Judi Dench!! Ta zde ztvárňuje tetu pana Darcyho. Její postava má jako jediná pravé charisma a při pohledu na ni, jsem si bezděky vzpomněla na postavu, kterou ztvárnila v Čokoládě. Ale to byl přece jenom trochu jiný šálek čaje.